2.2.2010

Tilanne haltuun

Nii, nyt ois tarjolla luvattua tarinaa siitä, miksi kelekkahommat o vähä jumissa...

Joo tuli sitte tehtyä pikkuremppaa ropalixeen.

Ihimeteltiin ku 2päälä ajossa takapukki pohjailee todella rajusti aivan mitättömistäki pateista. Vaikka perä oli säädetty jäykimmilleen ni kantavuutta ei ollu nimeksikkään! No eihä se auttanu ku raapassa alusta pois ja alkaa tutkimaan. Ja tämmöstä sieltä löyty...

Takapukin iskarista oli yks vietereistä menny poikki ja loppuosa oli kiilautunu lisäsäiliön letkun juureen...



Onneksi oli tuo katki mennyt osuus jääny muoviseen suojakuvun sisään eikä pyöriny pitkin alustaa.


Noh, samalla ku tuo oli pohjaillu, se oli vääntäny iskarin alapään akselin mutkalle...Rinnalla etupukista suora versio.



Sitte alakoki helevetillinen mettästys, että mistä uus jousi ja akseli. Juoksin paikalliset pollediilerit läpi ja hinnatki löyty. 91€ jousi ja 98€ akseli. Toimitusajaksi lupailtiin 2vko->>>loppuelämä. Tämä ei herättäny oikeen hilpeyttä. Ei kuskissa eikä kukkarossa.

Siispä lompsin pikkuNapsolle ja aloin jututtaan kavereita. Akseli saatiin sorvattu hetkessä edulliseen hintaan. Kuvassa näkyy myös uus jousisetappi takapukkiin josta enempi tarinaa alempana...



No mites jousi? Huhua kuulin että tuomoseen kampeeseen ois semmonen viritys tehty, että 3kpl vakiojousia roskiin ja tilalle 1 isompi. Aika monta mutuläppää sain kuula että mikä vois sopia tahi että tuo nyt o varmasti jo liian jäykkä, ku mallina oli kaverin kotarista yli jääny WP:n vieteri. Ei auttanu ku pullapussin kans kävellä Totaltekkiin Sepon juttusille. Noh, ammattimies mittas jouset, näppäili laskinta ja vähän tietokonetta. Lopuksi kuulu vaan että: "Ei tämä ole mahdollista, ei tämmöstä VOI olla..." Tuosta jo arvasin että ei oo vissiin ihan putkeen viisas amerikaninsinööri tuota perää suunitellu. Jousen käyrä oli, no sanotaan että mielenkiintoinen... Puoltoista tuntia Seppo näppäili, laski ja soitteli pitkin suomea että mistä se sopiva jousi löydettäs. Lopuksi löyty WP:ltä jousi, joka vois olla melko lähellä vakiota, kunhan sille jouselle lyötäs 30mm esijännitys. No, vakio Foxissa ku ei oo esijännityksen säätöä jouselle, jouduttiin jälleen turvautumaan pikkuNapson asiantunteviin sorvaajiin. Pojat sorvas kahavitauolla 2kpl 15mm sovitelätkä, jokka passas vakio jousilautasiin mutta samalla istu täydellisesti uuteen WP:n jouseen. Ku tietty näistä löytyy eri sisähalkasiat jousista. Holkit, jousi ja iskari kourassa kavereitten putkalle tuumaileen että miten tämä paketti kootaan. Onneksi karvanaamoilla oli massakausi päällä ja painettiin 360kg voimin se jousi linttaan ja runtattiin lukitusholkit kiinni. VALAMIS! Niin, siis se takapukin iskari.





Samalla ku alusta oli pöyällä, tuli mieleen että löytysköhän jostain etupukkiin uus huollettava iskari! Yksin ku on ajellu, niin etupukki on pohjaillu rajusti. Ja kun vakiomehukeppi on kiinni HITSATTU ryde fx niin jotain sen tilalle piti keksiä. Nettivaraosasta löyty juurikin sopiva, purettava ja huollettava Foxi. Ei muuta ku linjat kuumaksi ja kävi ilmi että silmäväli o todella lähellä, samoin isku. Rahat vaihto omistajaa ja meikäpoika oli yhtä iskaria rikkaampi. Tosin kävi ilmi, että iskarista on mehut karannu ja yks tiiviste EHKÄ rikki. Ei se mittään. Hinta oli enemmän ku kohillaan, joten keppi raahattin yks kaunis perjantai yö pajalle jossa sitä alettiin tutkimaan.

Vakioiskari ja Fox



Sekä koko paketti...



Meni päivä jos toinenki ja puhelin kilahti. Iskarista on tiiviste paskana ja mistään ei löydy vastaavaa tilalle. Paikallinen Foxidiileriki oli vitun reilulla päällä, oli tarjonnu em. tiivistettä rehelliseen 200€ hintaan. Taas linjat tulille ja GT-Motoriin yhteyttä. Kävi ilmi että se tiiviste maksaa niillä 5€+kulut. FAK JEA! Ja koko tiivistesarja iskariin 25€. Semmonen vaan helevetinmoista kyytiä tänne että pääsis vielä näile lumille rossaamaan! Iskaripaja sai kepin nippuun ja ei muuta ku sovittaan alustaan. Enhän mie etukätteen ottanu ees selvää että istuuko se sinne. Käykö puslat tahi liukulaakerit?

Ei muuta ku vakiokepistä DIY-laakerinulosvetäjällä pusla veke ja Foxiin sovittammaan sitä.





Ja sehän passas. Samoin puslat istahti paikalleen. Täsä kohti meinas jo hymyilyttää ku tajus että tästähän vielä saattaa tullakki jotaki.



Sehän täsä vouhotuksen välissä on jääny kertomatta, että ku alusta oli purettuna pöyällä ni piti sitä vähän parannella. Kävi ilmi että tässä mallissa on etupukki heikkolenkki. Mennee poikki ja hajottaa samalla kaiken muunki. Ei muuta ku hiekkapuhallusta pukeille ja vahviketta hitsaamaan.











Lopuksi vielä pulverimaalit kiini ja keksimään pakettia nippuun. Oli muuten tuo maalauski aika läppää taas. Toisesta pajasta ois saanu sen ajattoman trendikkään mustan hintaan 25€ pukki+nopea toimitus. Toinen taas tarjos 15€ hintaan normi harmaata, tosin piti 2pv ootella. Tuli valittua tuo halvempi... Ja vaikka ei näytäkkään originaalilta ennää, ni eipä tuo harmaakaan nyt ni kovin surkialta näytä. Eipähä oo ainakaan muila... :D







Noniin, nyt oltiin site siinä pisteessä että pukit oli vahvikehitsattu ja maalattu. Etupukissa uus keppi jossa mukavampaa simmiä ja tuoreet tiivisteet sisässä ja takapukkiin on taijottu nopeasti ja edukkaasti uus jousipaketti. Sekä koko paketti on koottu!



Uus iskari ja vakiojousi. Oli nimittäin iskarin mukana tullut jousi todella köykänen tuohon vakioon verrattuna...



Lopuksi heitettiin alusta alle ja aletaan paikkaileen muita paikkoja. Rungossa on yks pikku vekki mikä pitää leipoa nippuun, sekä pohjapanssari asentaa. Pittää niistä lyyä vielä pari kuvaa tänne ku saa valmiiksi!

Pistin silmään tuossa, että oli liut sulannu meleko hätäseen maton solkiin kiinni. Vissiin käyny aika lämpösenä ku on takapukkipohjassa kulkenut...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Melekonen "vaikeuksien kautta voittoon" -tarina! Todella ässän näköinen viritys - toivottavasti toimii. Ja miksei toimis.

Mulla olis kyllä hajonnu pää noihin puhelinsoittoihin. Tai olis alkoholismi iskeny ainaki.

Liu-ut sulaa helposti kaks päällä, jos ei oo irtolunta reitillä. Kannattaa kurvailla pehmeän kautta vähän väliä. Mutta ei kannata kuunnella meikäläistä, tai en ainakaan suosittelis omien kokemusten perusteella.

-Meka